Waterstof: de nieuwe heavy-duty brandstof

Minder emissies, geen afhankelijkheid van fossiele brandstoffen en tegelijkertijd high-tech ontwikkeling en werkgelegenheid. Voor de regio Midden-Brabant kan waterstof een belangrijk alternatief zijn. Zeker omdat Waalwijk-Tilburg dé Logistieke Hotspot van Nederland is (verkozen in 2019 en 2020) en een speciale rol kunnen vervullen op dit gebied.

Er wordt door de logistieke sector steeds meer geïnvesteerd in duurzaamheid, zoals multimodaal vervoer, LZV’s, zonnepanelen op DC’s, vrachtauto’s en busjes op LNG, HVO of batterij-elektrisch. Waterstof is voor heavy duty transport en logistiek een belangrijke nieuwe brandstof. Waterstof zal voor bepaalde segmenten een beter alternatief kunnen worden in vergelijking met batterij-elektrische aandrijving, zoals bijvoorbeeld voor transport voor langere afstanden of zwaar transport. Trucks met een waterstof brandstofcel hebben het voordeel dat zij flexibeler ingezet kunnen worden en een hoge beladingsgraad hebben in vergelijking met elektrisch aangedreven voertuigen. Veel vrachtautofabrikanten zijn met de ontwikkeling van waterstof aangedreven trucks bezig De eerste trucks zijn op de markt, zoals bijvoorbeeld in Zwitserland waar Hyundai de eerste van 1.600 voertuigen heeft geleverd. In Nederland zijn vrachtauto’s op waterstof ook beschikbaar maar gaat het vooral (nog) om ombouw van (nieuwe) voertuigen met verbrandingsmotoren naar waterstofaandrijving.

Om de ontwikkeling en het gebruik van waterstof te stimuleren is de Coalition of the Willing H2 gestart in Midden-Brabant, een samenwerking tussen lokale overheden en bedrijfsleven. Het doel is zowel de realisatie van tankinfrastructuur voor waterstof als het stimuleren van het gebruik van waterstof met voertuigen. Zowel buiten de muren (transport) als binnen de muren (interne logistiek). De waterstoftechnologie voor intern logistiek materiaal zoals heftrucks wordt al jarenlang in de VS en Europa toegepast en is daarmee bewezen technologie. Verschillende heftruckfabrikanten bieden heftrucks met waterstof brandstofcellen aan. De voordelen van waterstof aangedreven heftrucks zijn o.a. korte oplaadtijden, geen oplaadruimte meer nodig zoals voor batterijen, geen vermogensverliezen. Bovendien zal steeds meer elektrische energie nodig zijn voor het laden van voertuigen bij DC’s en andere operationele processen in DC’s, waardoor de combinatie met waterstof aantrekkelijker wordt. Indien er in meerdere shifts gewerkt wordt met een vlootomvang van minimaal 30 units, is een business case voor waterstof mogelijk al interessant.

Wilt u meer weten over waterstof in transport en logistiek? Neem contact op met Stichting Waalwijk CO2 vrij (info@waalwijkco2vrij.nl) of Midpoint Brabant (twanvanlankveld@midpointbrabant.nl)

????????? ??? ??????????? ???? ?????????
Donderdag 29 april 2021 vond de online bijeenkomst plaats van Midpoint Brabant Smart Logistics, om kennis te delen over de mogelijkheden van waterstof aangedreven heftrucks. Hierin werd besproken wat de voordelen zijn en hoe u kunt overstappen. Download via onderstaande links de presentaties van deze bijeenkomst:

Tekst: Twan van Lankveld, Midpoint Brabant